ROZWÓJ MOWY DZIECKA
Mowa jest środkiem komunikacji. Jej rola, jest ogromna w życiu człowieka. Rozwój mowy dziecka, jest szczególnie istotny, gdyż dziecko dopiero poznaje świat. Ucząc się mowy, uczy się komunikacji ze środowiskiem. Rodzice obserwując swoje pociechy często zastanawiają się, czy ich dziecko rozwija się prawidłowo.
By nie popadać w panikę z błahego powodu, jak również się nie bagatelizować istniejącego problemu, specjalnie dla nas pani mgr Agnieszka Zuterek-Gałązka, logopeda z Bydgoszczy przygotowała charakteryzację rozwoju mowy dziecka.
1 miesiąc życia – dziecko z otoczeniem komunikuje się za pomocą krzyku
2-3 miesiąc życia – niemowlę zaczyna wydawać przypadkowe dźwięki – głużenie
6 miesiąc życia – gaworzenie (powtarzanie usłyszanych dźwięków)
1-2 rok życia– pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, u, i, y, e oraz spółgłoski: p, p’, b, b’, m, m’, d, t, n
2-3 rok życia – pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą oraz spółgłoski: w, w’, f, f’, ś, ź, ć, dź, ń, l, l’, k, g, k’ g’, ch, ch’, j, ł, s, z, c, dz; szybko zwiększa się liczba wypowiadanych słów
4-5 rok życia – pojawia się głoska r, czasem głoski: sz, ż, cz, dż (mogą być jeszcze wymawiane jak s, z, c, dz)
5-6 rok życia– utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż oraz r, dziecko prawidłowo wymawia wszystkie głoski, umie określić kierunek i położenie przedmiotu (przód, tył, obok, za, pod, pomiędzy, wewnątrz), dziecko samo odnajduje wyrazy zaczynające się na określoną głoskę
7 rok życia – dziecko powinno mieć już opanowaną prawidłową technikę mówienia
Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Dotyczy to także mowy. Opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych głosek nie powinny przekraczać jednak 6 miesięcy.
Jeżeli podejrzewasz u swojego dziecka nieprawidłowości w rozwoju mowy, niezwłocznie zgłoś się do poradni logopedycznej.
Im wcześniej dziecko rozpocznie terapię logopedyczną, tym większe jest prawdopodobieństwo, że w krótkim czasie zakończy się ona powodzeniem.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzie mowy,
ażeby dzieci nauczać każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
I to będzie pierwsza nauka, którą dzieci powinny odebrać od matki, ojca i wychowawców”
ETAPY PRACY TERAPEUTYCZNEJ
- Etap przygotowawczy – ćwiczenia przygotowujące do właściwej pracy logopedycznej: – ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne (język, wargi)
– ćwiczenia oddechowe
– ćwiczenia rytmizujące
– ćwiczenia słuchowe - Etap właściwej pracy logopedycznej – wywołanie w izolacji prawidłowej artykulacji zaburzonej głoski
- Etap utrwalania wywołanego dźwięku w mowie kontrolowanej – polega na utrwalaniu prawidłowej artykulacji głoski w izolacji, sylabach i wyrazach, we wszystkich możliwych pozycjach (nagłos, śródgłos, wygłos) i sąsiedztwach fonetycznych. Na tym etapie wykorzystuje się także zdania i krótkie teksty.
- Etap automatyzacji wywoływanego dźwięku – realizowanie dźwięku w mowie spontanicznej. Jest to etap wypracowania autokontroli i autokorekcji.
Komentarze