Logopedia w pigułce – przyczyny wad wymowy
PRZYCZYNY WAD WYMOWY
- Zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego: nieprawidłowa budowa języka, podniebienia, wady zgryzu, anomalie zębowe, przerost trzeciego migdałka, polipy, skrzywienie przegrody nosowej, przerost śluzówki nosa.
- Nieprawidłowe funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: brak pionizacji języka, niska sprawność języka, warg, żuchwy.
- Nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu: niedosłuch, wybiórcze upośledzenie słuchu, zaburzenia słuchu fonematycznego.
- Nieprawidłowe funkcjonowanie Ośrodkowego Układu Nerwowego: zaburzenia analizy i syntezy słuchowej, zaburzenia słuchu mownego i kinestezji artykulacyjnej.
- Czynniki psychiczne: brak zainteresowania mową innych, odczuwanie własnej artykulacji jako czynności męczącej i sprawiającej trudność.
- Czynniki społeczne: ujemne wpływy środowiska w postaci złych wzorców językowych, nieprawidłowych postaw, niewłaściwej atmosfery i stylu wychowawczego.
- Opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka.
Najczęściej występujące zaburzenia mowy, będące wskazaniem do skierowanie Pacjenta
na terapię logopedyczną:
– DYSLALIA
– AFAZJA
– DYZARTRIA
– DYSLEKSJA
– JĄKANIE
DYSLALIA to zaburzenia wymowy jednego, kilku bądź wielu dźwięków przejawiające się ich deformowaniem, zastępowaniem lub opuszczaniem, co powoduje, że w efekcie powstają brzmienia odbiegające od ogólnie przyjętej normy fonetycznej). Dyslalia jest najczęściej występującym zaburzeniem mowy u małych Pacjentów
Rodzaje dyslalii:
– sygmatyzm (seplenienie) – nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych, które w zależności od miejsca artykulacji dzielimy na trzy grupy: głoski syczące (S, Z, C, DZ), szumiące (SZ, Ż, CZ, DŻ) i ciszące (Ś, Ź, Ć, DŹ)
– rotacyzm (reranie) – nieprawidłowa wymowa głoski R
– kappacyzm – zaburzona wymowa głosek: K, K’
– gammacyzm – zaburzona wymowa głosek: G, G’
– lambdacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski L
– betacyzm – nieprawidłowa artykulacja głoski B i/lub P
– mowa bezdźwięczna – brak realizacji spółgłosek dźwięcznych i zastępowanie ich odpowiednikami bezdźwięcznymi (np: B-P /balon-palon/, D-T /daj-taj/)
– rynolalia (nosowanie) – głoski nosowe (M, M’, N, N’, Ą, Ę) wymawiane są jak głoski ustne i odwrotnie – ustne z poszumem nosowym
– dyslalia całkowita (bełkot) – nieprawidłowa artykulacja kilku, a nawet kilkunastu głosek co powoduje, że mowa staje się niezrozumiała
Przykładowe formy wadliwej realizacji głosek: deformacja (np: seplenienie międzyzębowe – w trakcie mówienia język wychodzi poza zęby), substytucja (np: zamiana SZ-S /szafa-safa/, R-L /rower-lowel/, K-T /kot-tot/), elizja (opuszczanie głosek, np: ryba-yba)
AFAZJA jest to częściowa lub całkowita utrata zdolności mówienie i/lub rozumienia mowy u człowieka, który już uprzednio opanował te czynności, wywołana w następstwie organicznego uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego (przyczyny afazji: udar mózgu, zapalenie mózgu, urazy czaszkowo- mózgowe, guzy mózgu)
Rodzaje afazji:
* afazja motoryczna (ruchowa, nadawcza) – prawie całkowity brak zdolności do mówienia przy zachowanej zdolności do rozumienia mowy
* afazja czuciowa (sensoryczna, odbiorcza) – trudności w rozumieniu mowy przy zachowanej zdolności do mówienia
* afazja amnestyczna – wybiórcze zaburzenia nazywania przedmiotów
* afazja całkowita – utrata zdolności mówienia i rozumienia wypowiedzi słownych
DYZARTRIA – zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania w wyniku uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowne (artykulacyjne, fonacyjne, oddechowe).
DYSLEKSJA – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.
JĄKANIE – zaburzenia płynności mowy (rytmu i tempa) przejawiające się skurczami mięśni artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych
PRZEPROWADZENIE BADANIA LOGOPEDYCZNEGO
- Wywiad z rodzicem (przebieg ciąży i porodu, ilość punktów w skali Apgar, przebyte choroby i rozwój psychomotoryczny dziecka).
- Badanie budowy narządów mowy i ich sprawności (warg, języka, żuchwy, podniebienia).
- Sprawdzanie wymowy głosek w izolacji, sylabach, wyrazach i zdaniach.
- Sprawdzanie słuchu fonematycznego.
- Nazywanie przez dziecko uogólnień, czynności i kolorów.
- Orientacja w przestrzeni i schemacie własnego ciała.
- Układanie przez dziecko historyjki obrazkowej.
- Sprawdzanie mowy spontanicznej (rozmowa z dzieckiem).
- Postawienie diagnozy.
Materiał dla „porady 40 – latki ” przygotowała Pani mgr Agnieszka Zuterek-Gałązka
(logopeda)
Komentarze