Logopedia w pigułce – porady dla rodziców
Wiele osób ma kompleksy z powodu wad wymowy. Jednakże największą troską powinno się otoczyć dzieci, u których dopiero zaczyna się kształtowanie mowy. Specjalnie dla nas Pani mgr Agnieszka Zuterek-Gałązka (logopeda) przygotowała materiał, który przybliży nam temat logopedii, scharakteryzuje najczęściej występujące problemy i udzieli rad.
Część II za tydzień.
LOGOPEDIA jest nauką o kształtowaniu mowy (profilaktyka, stymulacja rozwoju mowy), usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty.
W obszarze logopedii wyodrębnia się osiem działów:
1) teorię mowy
2) kształtowanie się mowy u dzieci
3) kształtowanie się mowy u dzieci z upośledzonym słuchem
4) porozumiewanie się (językowe) głuchoniewidomych
5) percepcję wypowiedzi słownych (słuchową i wzrokową)
oraz pisanych (wzrokową i czuciową)
6) fonetykę: artykulacyjną, akustyczną, audytywną, wizualną
7) zaburzenia porozumiewania się słownego i pisanego
8) kulturę żywego słowa
Cele terapii logopedycznej:
1) Usprawnianie narządów artykulacyjnych
2) Usprawnianie aparatu fonacyjnego (wzmocnienie mięśni oddechowych
i fonacyjnych)
3) Wywołanie poszczególnych głosek, utrwalanie wzorca słuchowego i kinestyczno-
ruchowego
4) Wykształcenie procesów analizy i syntezy słuchowej
5) Wzbogacenie słownictwa w mowie biernej i czynnej
6) Rozwinięcie orientacji czasowo-przestrzennej
7) Wykształcenie procesów analizy i syntezy wzrokowej
8) Usprawnienie czynności manualnych – przygotowanie do pisania
9) Rozwinięcie koncentracji uwagi
Do podstawowych zadań logopedy należy:
– kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, dbanie
o jak najlepszy jej rozwój pod względem fonetycznym gramatycznym i leksykalnym
– doskonalenie mowy już ukształtowanej
– usuwanie wad wymowy
– nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej braku
– usuwanie zaburzeń głosu
– usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu
PORADY LOGOPEDYCZNE DLA RODZICÓW
- Pamiętaj! Twój głos jest dla dziecka najważniejszy, jest dla Niego wzorem do naśladowania.
- Buduj pozytywne więzi w rodzinie.
- Jak najwcześniej staraj się rozbudzić zainteresowania dziecka różnymi odgłosami.
- Prowadź dialog z dzieckiem od poczęcia.
- Wrażliwie reaguj na potrzeby fizyczne i psychiczne dziecka i zaspokajaj je.
- Pamiętaj o tym, że rozumienie mowy poprzedza samo mówienie i jest punktem wyjścia do nauki mowy, stąd konieczność nieustannego i wielokrotnego powtarzania słów, zwrotów, zdań.
- Nie mów nigdy do dziecka niepoprawnie pod względem gramatycznym, staraj się unikać zdrobnień i neologizmów.
- Nie sygnalizuj zniecierpliwienia w oczekiwaniu na sukcesy w rozwoju mowy dziecka.
- Nie zapomnij o częstym okazywaniu swojemu dziecku zadowolenia i akceptacji.
- Rozwijaj słownictwo dziecka i umiejętność budowy zdań.
- Wykorzystuj naturalne sytuacje codzienne do podejmowania z dzieckiem czynności komunikacyjnych.
- Odpowiadaj na zadawane przez dziecko pytania.
- W przypadku stwierdzenia u dziecka zaburzeń rozwoju mowy podejmij współpracę ze specjalistami – logopedą, psychologiem.
- Pamiętaj, że terapia logopedyczna nie polega tylko na prowadzeniu ćwiczeń w gabinecie lecz muszą je utrwalać rodzice w ciągu całego dnia – najlepiej w formie zabawy.
Powodzenie każdej terapii logopedycznej zależy przede wszystkim od indywidualnych umiejętności dziecka oraz jego systematycznych ćwiczeń w domu.
Komentarze