Zdrowie i Uroda

Przerażające skutki niedoboru witaminy D

witamina D
Betty pisze
 

Witamina D nie tylko na mocne kości!

Witamina D przez większość z nas kojarzona jest z profilaktyką krzywicy i osteoporozy. Dlatego też podaje się ją już w okresie niemowlęcym. Jako osoby dorosłe najczęściej nie zawracamy sobie głowy sprawdzaniem ilości witamin w naszym organiźmie. Przynajmniej dopóki nie odczujemy przykrych skutków niedoboru. Dokładnie tak było ze mną! Niedobór witaminy D, odczułam dość dotkliwie na własnej skórze.

Od kilku tygodni odczuwałam ogromne zmęczenie, byłam senna i nie miałam absolutnie na nic ochoty. Chwilami miałam wrażenie, że hormony mi buzują bo nawet mój nastrój popadał ze skrajności w skrajność. Spałam po 16 godzin i nie miałam na nic siły. Potrafiło mnie zmęczyć wykonanie najprostszych czynności takich jak wzięcie prysznicu czy zjedzenie posiłku, po których natychmiast musiałam się położyć bo nogi miałam jak z waty. Zaczynałam sądzić, że za bardzo się forsuje na siłowni. Po każdym treningu wracałam obolała i totalnie wyczerpana z trudem wytrzymywałam 45 minut. Mimo to do głowy by mi nie przyszło, że za tym wszystkim stoi niedobór witaminy D. Do czasu aż zemdlałam na siłowni, a mój stan zdrowia pogarszał się dosłownie z dnia na dzień.

To był wystarczający sygnał by udać się do lekarza. W efekcie badania krwi wykazały, że mam ogromny niedobór witaminy D w organiźmie. Lekarz przepisał witaminę D3 – 3000 j.m. dziennie. Na razie przez 2 miesiące by uzupełnić niedobór. Przy okazji dowiedziałam się jak ogromne spustoszenie w organizmie wywołuje niedobór tej witaminy. Przed czym Was przestrzegam, bo jak się okazuje z witaminą D nie ma żartów, skutki niedoboru witaminy mogą być nieodwracane. Mnie zagoniła na kilka tygodni do łóżka i całe szczęście, że tak to się skończyło.

witamina D

Oznaki niedoboru witaminy D

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która bierze udział w wielu istotnych dla organizmu funkcjach i procesach. Wytwarzana w organizmie z pomocą promieni UV słońca, ta witamina jest ważna dla wzmocnienia układu odpornościowego, zmniejszenia stanu zapalnego, wspomagania rozwoju komórek, funkcji nerwowo-mięśniowych oraz wielu innych. Odgrywa również ważną role w zapobieganiu i leczeniu różnych chorób, np. cukrzycy typu 1 i 2, nadciśnienia, nietolerancji glukozy, stwardnienia rozsianego i wielu innych chorób układu odpornościowego.

Przy niedoborze witaminy D, organizm może nie funkcjonować właściwie i wówczas odczuwamy tego objawy:

1. Osłabiona odporność

  • Najważniejszą oznaką niedoboru witaminy D jest osłabiona odporność, przez co łatwiej jest na coś zachorować.
  • Witamina D wspomaga właściwe funkcjonowanie komórek, które budują odporność do zwalczania obcych organizmów.

2. Ból kości

  • Witamina D jest ważna dla kości, chrząstki oraz funkcji mięśni. Brak odpowiedniej ilości witaminy tej witaminy, może objawiać się bólem kości, skurczami mięśni oraz przewlekłym bólem stawów.
  • Z powodu braku witaminy D wapno nie dociera do układu kostnego co powoduje bóle kości.
  • Niedobór ten również wiąże się z takimi chorobami jak stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, zapalenie kości, zespół chronicznego zmęczenia oraz fibromialgia. (Objawy fibromialgii mogą obejmować szerokie bóle, zmęczenie, zaburzenia snu, bóle głowy, zapomnienie i trudności w koncentracji.) Wszystkie te choroby mają jeden wspólny objaw – ból stawów.

3. Zmęczenie

  • Witamina D daje nam energię. Jeśli jesteśmy ciągle zmęczeni bez powodu, powinniśmy koniecznie dać się zbadać. Bowiem niski poziom witaminy D prowadzi do nagromadzania tłuszczu. A ten z kolei zmniejsza prędkość metabolizmu i sprawia, że brakuje nam energii.

4. Zmiany nastroju

  • Niedobór tej witaminy prowadzi również do wahań nastroju. Witamina D wspomaga wytwarzanie serotoniny, hormonu mózgowego związanego z poprawą nastroju i szczęściem. Zwiększony poziom serotoniny pomaga na stress oraz zapobiega i leczy łagodne objawy depresji.
  • Niedobór witaminy D może wiązać się również z innymi zaburzeniami afektywnymi, takimi jak sezonowe zaburzenia afektywne, zespół napięcia przedmiesiączkowego oraz fibromialgia.
  • Badania wykazały, że niektórzy cierpią na łagodną depresję podczas miesięcy zimowych, są to tak zwane sezonowe zaburzenia afektywne, wynikające głównie z braku nasłonecznienia.

5. Łuszczyca

  • Niedobór witaminy D może też prowadzić do łuszczycy, zaburzenia skórnego. Według Narodowej Fundacji Łuszczycy, odpowiednie nasłonecznienie spowalnia rozwój i złuszczanie komórek skóry.
  • Badania wykazały, że leczenie wysoką dawką witaminy D3 jest skuteczne u pacjentów chorych na bielactwo oraz łuszczycę.
  • Jeśli wykryto u ciebie łuszczycę, zbadaj swój poziom witaminy D i skonsultuj z lekarzem zażywanie sfermentowanego tranu.

6. Problemy trawienne

  • Cierpiąc na choroby żołądkowo-jelitowe, organizm może nie być w stanie wchłonąć witaminy rozpuszczalnej w tłuszczu. To zaś prowadzi do niedoboru witaminy D.
  • Do chorób żołądkowo-jelitowych należą choroba Crohn’a, celiakia, nadwrażliwość na gluten, oraz choroba zapalna jelit.
  • Receptory witaminy D występują w komórkach układu trawiennego oraz odpornościowego, gdzie witamina D wiąże się z tymi receptorami by wspomagać odpowiednie funkcjonowanie organizmu.

7. Nadmierne pocenie

  • Niski poziom witaminy D powoduje obfite poty, szczególnie na głowie. Ponadto, nadmierne poty u noworodków spowodowane drażliwością nerowo-mięśniową są wczesnym objawem niedoboru witaminy D.
  • Obfite poty na głowie mogą być też oznaką krzywicy, która jest formą niedoboru witaminy D3 która wpływa na rozwój kostny u dzieci.

8. Wysokie ciśnienie krwi

  • Wysokie ciśnienie krwi, znane również jako nadciśnienie, może wskazywać na niski poziom witaminy D w organizmie. Witamina D tłumi proces enzymatyczny, który może zwężać arterie, prowadząc do wysokiego ciśnienia.
  • Ponadto, witamina D poprawia krążenie krwi, które jest istotne dla odpowiedniego funkcjonowania serca. To pomaga zmniejszyć ryzyko ataku serca, niewydolności serca, wylewu, oraz innych chorób.

9. Nadwaga i otyłość

  • Otyłość może być oznaką niedoboru witaminy D. Badanie, przeprowadzone w 2013 przez Instytut Zdrowia Dziecka w University College w Londynie sugeruje, że otyłość prowadzi do niedoboru witaminy D. Naukowcy odkryli, że już 10% wzrost wskaźnika masy ciała (BMI) powoduje 4% spadek skupienia witaminy D w organizmie.
  • Ponadto, wysoka masa i niska zawartość tłuszczu również prowadzą do niedoboru witaminy D.

10. Rak piersi

  • Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko wystąpienia raka piersi aż około 300 %.

Pamiętajmy

Jeśli nie otrzymujemy wystarczająco witaminy D w świetle słonecznym albo pokarmie, jesteśmy bardziej narażeni na jej niedobór. Dlatego warto co jakiś czas się przebadać kontrolnie by w porę zareagować. Tym bardziej, że poziom witaminy D można łatwo zwiększyć odpowiednią dietą i ilością wchłanianego światła słonecznego. Witaminę można pozyskać ze źródeł pokarmowych, takich jak: ryby, tran, żółtka oraz ziarna. Jeśli istnieje taka potrzeba (po konsultacji z lekarzem) można przyjmować witaminę w postaci suplementów. Lekarz przepisze odpowiednią dawkę, gdyż skutki przedawkowania witaminy D też są nieprzyjemne.

Share Button
loading...
gplus-profile-picture

Betty

Betty - miłośniczka kuchni i pasjonatka życia. Gotowanie mnie odpręża i i satysfakcjonuje, jest dla mnie sztuką, a nie tylko paliwem. Wierzę w ludzi i we wzajemną pomoc. Z tych również powodów cenię sobie szczerość i wolność słowa. Rozmowę, miłość i namiętność mam za dobrą monetę w każdym wieku.

Komentarze

tu wpisz komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Translator

Translator Plugin

Sezon na truskawki

Dołącz do mnie

O mnie

align="left" Betty - miłośniczka kultury, kuchni i pasjonatka życia. Gotowanie mnie odpręża i satysfakcjonuje, jest dla mnie sztuką, a nie tylko paliwem. Wierzę w ludzi i we wzajemną pomoc. Z tych również powodów cenię sobie szczerość i wolność słowa. Rozmowę, miłość i namiętność mam za dobrą monetę w każdym wieku.

Zobacz także:

loading...

Dołącz do Newslettera

Zapisz się na mój newsletter aby co kilka dni otrzymać porcję ciekawych wpisów.

Newsletter jest bezpłatny. Nikomu nie przekażę Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili z mojego bloga.

Reklama

Reklama

Współpracuje

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Durszlak.pl