Lifestyle

Pilates – co to jest i komu służy?

pilates
Betty pisze
 

Pilates – gimnastyka na zbolałe ciało i duszę.

Pilates ma wielu zwolenników, jak i wielu przeciwników. Dzieję się tak dlatego, ponieważ większość osób nie znających tej metody ćwiczeń, kojarzy ją z gimnastyką dla leniwych lub podstarzałych kobiet. A jak jest naprawdę, opowiem Wam na własnym przykładzie.

Po raz pierwszy z tymi ćwiczeniami spotkałam się jeszcze przed operacją kręgosłupa. Sadziłam, że gimnastyka, która polega na powolnym, płynnym wykonywaniu ćwiczeń by wzmocnić, tułów, kręgosłup i mięśnie jest idealna dla mnie. Jak każdy, zmagający się z bólami potrzebowałam ćwiczeń, byłam dość zesztywniała, a moje mięśnie środka, były słabe. Musiałam znaleźć coś odpowiedniego dla siebie, wybrałam pilates.

pilates
Betty pisze

Dlaczego pilates?

Dowiedziałam się, że nazwa pilates pochodzi od Josepha Pilatesa, twórcy tej metody. Nie ma w tym nic dziwnego, wiele osób wymyśla różne zestawy ćwiczeń i markuje je nazwiskiem. Jednakże w tym przypadku zachęciła mnie biografia Josepha Pilatesa, z którą zapoznałam się jeszcze przed startem. Okazało się, że Pilates już od dziecka zmagał się z wieloma chorobami, między innymi krzywicą kręgosłupa. Jego determinacja i praca nad sobą sprawiły, że nie tylko stał się sprawny, ale także pięknie wyrzeźbił swoje ciało dokonując prawdziwej przemiany z przysłowiowego „brzydkiego kaczątka” w przystojnego mężczyznę.

Ćwiczenia nie uchroniły mnie od operacji, kręgosłup był w kiepskim stanie, ale wg mnie pomogły mi przejść przez nią o wiele łatwiej. Niestety przez kolejne lata nie miałam styczności z żadną gimnastyką, za to pojawiły się kolejne dolegliwości i operacje. Lekarze kazali mi ćwiczyć, a ja oponowałam tłumacząc, że jak mam w ogóle zacząć, skoro przez ból ledwo się ruszam. Aż w końcu kilka miesięcy temu, faszerując się środkami przeciwbólowymi wróciłam do ćwiczeń. Dziś wiem, że to było słuszna decyzja. Początki były trudne. Wmawiałam sobie, że angielscy lekarze to idioci, skoro w takim stanie zmuszają mnie do ćwiczeń. Jednak podporządkowałam się. Zaczęłam chodzić na siłownię, początkowo próbując wszystkiego, cierpiałam i ćwiczyłam. A po kilku dniach zapisałam się na zajęcia grupowe w tym pilates.

Pierwszym miłym zaskoczeniem —był fakt, że na zajęciach nie były same kobiety. Grupa była mieszana zarówno jeśli chodzi o płeć jak i o wiek. Nikt na nikogo nie zwracał uwagi, nie trzeba było się martwić, że brak sprawności zostanie niemile odebrany. Kolejnym plusem, a może najważniejszą zaletą są same ćwiczenia. Pilates uczy świadomości oddechu, dzięki kontroli oddechu pomaga odreagować stres i się zrelaksować. A przy tym pomaga zadbać o kręgosłup, proste plecy czy płaski brzuch. Dziś mogę tylko pożałować, że tak późno uwierzyłam w intencje lekarzy i zaczęłam ćwiczyć.

Siedzenie w domu i leki zafundowały mi sporą nadwagę. Na szczęście w porę się obudziłam i już schudłam 17 kg, a regularne ćwiczenia sprawiły, że jestem bardziej rozciągnięta niż niejedna 20 paroletnia osoba. Widzę to po nowych uczestnikach, którzy wpadają by spróbować swoich sił na pilatesie.

Dla kogo pilates?

Z czystym sumieniem poleciłabym tą gimnastykę absolutnie wszystkim. Nikomu nie zaszkodzi może tylko pomóc. Ale przede wszystkim polecam ją osobom, które nie lubią dynamicznych, intensywnych ćwiczeń. Bowiem jak wspomniałam, każdy ruch w pilatesie jest powolny, płynny i kontrolowany podobnie jak w jodze. Z całą pewnością po zajęciach nikt nie odczuje fizycznego zmęczenia. Jednakże początkujący mogą czuć dyskomfort i ból spowodowany pobudzeniem tych mięśni, które dotychczas były uśpione (nieaktywne). Regularne ćwiczenia szybciej niż sądzicie ponownie tchną życie w zaniedbane ciało. Dlatego nie warto się zrażać i zniechęcać, bo powracająca sprawność fizyczna rekompensuje wysiłek i daje przeogromną satysfakcję. Poza tym polecam pilates wszystkim osobom z problemami dotyczącymi mięśni i kręgosłupa. Jestem najlepszym przykładem na to, że to działa. Już nie pamietam kiedy ostatnio mogłam tak się wyginać jak teraz.

Korzyści pilatesa

  • praktyka koncentracji i redukcja stresu
  • kontrola oddechu
  • poprawa postawy
  • poczucie równowagi
  • poprawa sprawności kręgosłupa
  • poprawa wyglądu ciała i sylwetki
  • ujędrnienie ciała i jego elastyczności
  • zwiększenie siły mięśni

Zamieściłam filmik dla tych, który chcieli by na początek spróbować w domu.

Ćwicząc samodzielnie zawsze pamiętaj!

  • o rozgrzewce
  • nie spiesz się, ćwicz w rytmie swojego oddechu
  • cały wysiłek wkładaj w oddech
  • kontroluj postawę i koncentruj się na ćwiczeniach
  • nie ma znaczenia liczba powtórzeń, ale dokładność wykonywanych ćwiczeń
  • ćwiczenia wykonuj regularnie
Share Button
loading...
gplus-profile-picture

Betty

Betty - miłośniczka kuchni i pasjonatka życia. Gotowanie mnie odpręża i i satysfakcjonuje, jest dla mnie sztuką, a nie tylko paliwem. Wierzę w ludzi i we wzajemną pomoc. Z tych również powodów cenię sobie szczerość i wolność słowa. Rozmowę, miłość i namiętność mam za dobrą monetę w każdym wieku.

Komentarze

tu wpisz komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Translator

Translator Plugin

Wielkanoc

Dołącz do mnie

O mnie

align="left" Betty - miłośniczka kultury, kuchni i pasjonatka życia. Gotowanie mnie odpręża i satysfakcjonuje, jest dla mnie sztuką, a nie tylko paliwem. Wierzę w ludzi i we wzajemną pomoc. Z tych również powodów cenię sobie szczerość i wolność słowa. Rozmowę, miłość i namiętność mam za dobrą monetę w każdym wieku.

Zobacz także:

loading...

Dołącz do Newslettera

Zapisz się na mój newsletter aby co kilka dni otrzymać porcję ciekawych wpisów.

Newsletter jest bezpłatny. Nikomu nie przekażę Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili z mojego bloga.

Reklama

Reklama

Współpracuje

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Durszlak.pl