Zdrowie i Uroda

Jak spowolnić proces starzenia się?

 

Co ma wpływ na proces starzenia się.

Proces starzenia się to zjawisko, które dotyczy nas wszystkich. Obserwujemy je tak naprawdę już od momentu narodzin, bo z każdym dniem stajemy się przecież coraz starsi. I nawet na początku nam się to podoba. Każdy przeżyty dzień zbliża nas do magicznej 18 –stki i możliwości odpowiadania za własne czyny.  Nie znam osoby, który by tego dnia nie wyczekiwała z radością. Oczywiście lata lecą nieubłaganie i w pewnym momencie swojego życia oddalibyśmy wszystko by móc cofnąć choć o trochę czas. A przynajmniej by nasz zegar biologiczny nie pędził tak do przodu.

Pamiętam takie chwile kiedy wydawało mi się, że stanął w miejscu i ani rusz. A tu nagle pojawiła się 40 – stka na karku, o której też na dobrą sprawę już zapomniałam. No i pojawił się wiek średni. Z obserwacji wynika, że dla wielu to dość trudny okres. Jedni go w pełni akceptują, zaś inni nie mogą się pogodzić z objawami starzenia się. Trochę w tym winy matki natury bowiem wraz z procesem starzenia się zmniejsza się odporność ludzka na stres. Ogólnemu osłabieniu też ulega nasz organizm i procesy w nim zachodzące. Co za tym idzie każdy z nas staje się bardziej podatny na choroby.

Jednakże nie u wszystkich ten proces przebiega jednakowo. Pewnie nie raz zdarzyło się Wam zauważyć osoby w tym samym wieku gdzie jedna wciąż wyglądała na tzw. zdrową sztukę, a druga na jej mamę albo przynajmniej o wiele starszą siostrę. Czy taka obserwacja skłoniła Was do myślenia? Czy zastanawialiście się dlaczego jedni w wieku 40 lat wciąż wyglądają bardzo atrakcyjnie, a inni biegają między jedną przychodnią, a drugą. Nie dość, że ich zewnętrzna atrakcyjność przeminęła to i zdrowie znacznie podupadło.

proces starzenia się 2
Betty pisze

Czy zastanawialiście się dlaczego jedni wciąż wyglądają młodo i atrakcyjnie, a inni nie?

Pewnie już zaczynaliście myśleć, że w tym poście wymienię wszystkie dramatyczne oznaki starzenia się i zdołuje Was jeszcze bardziej? Nie, nie i jeszcze raz nie! To wszystko po to by wziąć się w garść i jeśli można zrobić coś dla siebie to trzeba ruszyć swoje cztery litery. Na użalanie się nad sobą zawsze znajdzie się czas.

Czynniki genetyczne to pierwsza z nich. I nie ma co się oszukiwać jak tu z nimi walczyć. Ale! To tylko jedna z przyczyn jeśli zapanujemy nad całą resztą to z całą pewnością na długo będziemy cieszyć się pogodą ducha i młodym wyglądem.

Kolejną przyczyną starzenia się są dobrze wszystkim znane czynniki środowiskowe do których możemy zaliczyć: różnego rodzaju nałogi, nieustanny stres, wylegiwanie się zamiast ruchu i oczywiście niewłaściwa dieta. Tym razem to właśnie na niej się skupimy. Dieta potrafi czynić cuda, zarówno odchudzać jak i utuczyć, uzdrowić ale także sprawić, że człowiek stanie się prawdziwym zniedołężniałym wrakiem.  Dlatego tak ważne jest by mieć nad nią kontrolę i nie doprowadzać do groźnych dla nas niedoborów wynikających ze złego odżywiania się. Zarówno witamin jak i minerałów, które odbiją się na naszym wyglądzie i przyspieszą proces starzenia się organizmu.

proces starzenia się
Betty pisze

Niedobory wynikające ze złego odżywiania się i przyspieszające proces starzenia się.

 Błonnik

Spożycie błonnika ma ogromna wagę dla naszego przewodu pokarmowego. Przyjęto, że minimalna dawka błonnika powinna wynosić  około 25 g dziennie. Jednakże jeżeli  pragniemy utrzymać w dobrej kondycje nasze zdrowie powinniśmy spożywać w granicach 40-50 g. Najwięcej błonnika rozpuszczalnego i nie rozpuszczalnego znajdziemy w nasionach roślin strączkowych, orzechach, nasionach, osłonkach ziaren zbóż, owocach i warzywach. Dlatego zaleca się większe spożycie gruboziarnistych kasz, brązowego ryżu, płatków owsianych oraz koktajli warzywno owocowych.

Koniecznie należy pamiętać o właściwym nawadnianiu organizmu tzn. piciu wody. – Przeczytaj również woda źródłem życia.

Kwasy tłuszczowe Omega3

Mają działanie antyzapalne, pozytywnie oddziaływają na układ krążenia i układ odpornościowy oraz hormonalny, a także zmniejszają ryzyko demencji w późniejszym wieku. Niestety ich  niedobór może doprowadzić do zaburzeń emocjonalnych w tym depresji, agresji, nadpobudliwości, dysleksji, obniżonej koncentracji czy do problemów z pamięcią.

Kwasy tłuszczowe znajdziemy przede wszystkim w tłustych rybach morskich oraz orzechach, siemieniu lnianym i tranie.

Witamina D

Zawiera składniki, które w sposób naturalny otrzymujemy przebywając na słońcu. Ciągłe przesiadywanie w pomieszczeniach zamkniętych upośledza nasz organizm i również przyczynia się do przedwczesnego starzenia się.

Witamina K

Witamina K – jak kobieta odpowiedzialna za prawidłową mineralizację kości, niedopuszczanie do wapnienia blaszek miażdżycowych, rozwoju chorób serca i układu krążenia, przeciwdziałanie chorobom ośrodkowego układu nerwowego, działanie antynowotworowe.

Znajdziemy ją przede wszystkim we wszelakiej zieleninie, kiszonkach oraz produktach poddanych fermentacji jak jogurt czy ser dojrzewający.

Witaminy z grupy B oraz A, C i E

Walczą by utrzymać w dobrej kondycji nasze zdrowie zarówno psychiczne jak i fizyczne począwszy od życia płodowego aż do podeszłego wieku. Bez nich nie mamy najmniejszej szansy na godne zestarzenie się. I tu również kłania się dieta. Odstawienie używek, słodyczy na rzecz warzyw, owoców  i nasion.

Magnez i wapń

Mają pływ na prawidłową prace układu krążenia, a także chronią nasze kości oraz zęby. Te dwa pierwiastki współpracują ze sobą w przewodzeniu impulsów nerwowo mięśniowych.  Wchłaniają się znacznie lepiej gdy jeden towarzyszy drugiemu. Zdecydowanie utrudnione wchłanianie powoduje niedobór witaminy D. (To jeszcze jeden powód by posiedzieć na słoneczku.) Ponadto warto wiedzieć, że im większy niedobór witaminy C, tym trudniejsze przyswajanie Wapnia. Zaś braki krzemu komplikują przyswajanie magnezu.  Jak widać te dwa pierwiastki są dość kluczowe dla naszego organizmu. Ich pozytywne działanie lub jego brak natychmiast odbija się na pozostałych pierwiastkach i na naszym zdrowiu.

Mówiąc o pierwiastkach nie sposób nie wspomnieć o czynnikach środowiskowych: nałogach, piciu kawy, nadmiernej ilość słodyczy, stresie, a także  napojach gazowanych. To wszystko sprawia, że tak trudno zachować prawidłowy poziom minerałów w naszym organizmie. A ich deficyt, niestety nie działa na naszą korzyść.

Mikroelementy śladowe takie jak: cynk, chrom, selen, żelazo, krzem oraz bor

Przy ich udziale zachodzi wiele reakcji biochemicznych i nie da się ich absolutnie niczym zastąpić. Każdy z tych pierwiastków pełni bardzo ważną rolę. To dzięki nim możemy cieszyć się pięknymi włosami, paznokciami , zdrowymi kośćmi, aksamitną skórą czy prawidłową masą ciała. To oczywiście tylko kilka przykładów by zobrazować wagę ich działania. Tak więc jeśli chcesz się cieszyć zdrowiem, energią i atrakcyjnym wyglądem jedz jak najwięcej świeżych warzyw i owoców.

Betty pisze
Betty pisze

Probiotyki i prebiotyki

Nasza flora mikro-bakteryjna chroni nas przed problemami ze zdrowiem w sferze psycho-fizycznej. To podstawowy czynnik regulujący funkcje układu odpornościowego. Zaburzenie jej powoduje szereg przykrych chorób i dolegliwości takich jak: depresja, zapalenia w obrębie dróg rodnych, infekcje, przyspieszenie starzenia się czy wiele innych.

Podsumowując, śmiało można rzec, że dieta ma ogromny wpływ na naszą długowieczność i proces starzenia się. Na drugim planie plasuje się umiejętność panowania nad stresem jak i ruch, więc do dzieła moi drodzy. Wszystko w Waszych rękach. 🙂

Jeśli podoba Ci się co robię:

  • polub,
  • udostępnij
  • i koniecznie skomentuj – Wasza reakcja to największa motywacja do działania.

 

Share Button
loading...
gplus-profile-picture

Betty

Betty - miłośniczka kuchni i pasjonatka życia. Gotowanie mnie odpręża i i satysfakcjonuje, jest dla mnie sztuką, a nie tylko paliwem. Wierzę w ludzi i we wzajemną pomoc. Z tych również powodów cenię sobie szczerość i wolność słowa. Rozmowę, miłość i namiętność mam za dobrą monetę w każdym wieku.

Komentarze

tu wpisz komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Dołącz do mnie

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Translator

Translator Plugin

Wkrótce Andrzejki

O mnie

align="left" Betty - miłośniczka kultury, kuchni i pasjonatka życia. Gotowanie mnie odpręża i satysfakcjonuje, jest dla mnie sztuką, a nie tylko paliwem. Wierzę w ludzi i we wzajemną pomoc. Z tych również powodów cenię sobie szczerość i wolność słowa. Rozmowę, miłość i namiętność mam za dobrą monetę w każdym wieku.

Zobacz także:

loading...

Dołącz do Newslettera

Zapisz się na mój newsletter aby co kilka dni otrzymać porcję ciekawych wpisów.

Newsletter jest bezpłatny. Nikomu nie przekażę Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili z mojego bloga.

Reklama

Reklama

Współpracuje

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisówDurszlak.pl